Héritages et Constructions dans le Texte et l'Image

HCTI
HÉRITAGES ET CONSTRUCTIONS DANS LE TEXTE ET L'IMAGE

Jean-Marc Serme

Université de Bretagne Occidentale/ University of Western Brittany (UBO)
Faculté Victor-Segalen
20 rue Duquesne, 29200 Brest, France
Email : serme@univ-brest.fr
Assistant Professor in Indigenous Studies and US Studies
 

Research affiliation: HCTI (UBO). In charge of the research project « Structures and systems in the Americas » with Marie-Christine Michaud (UBS Lorient, France).
Delegate for North America at the local Institute of the Americas (IdA) branch, IdA-Brest.
 

RESEARCH
Research Interests
Jean-Marc Serme is currently exploring the history and relational impact of the Hawaiian language revitalization movement in the larger context of the sovereignty movement. He particularly focuses on the confrontation of knowledge systems as Hawaiian language immersion schools are integrated into the state public education system. He tries and connects educational issues with social and cultural conversations which both reshape the methodologies and epistemologies of Indigenous and non-Indigenous education, but also create new spaces of innovation in research epistemologies.
 

Articles
« Hawaiian ways of Protection: acting for self-determined Indigenous futurities », European journal of American studies [En ligne], 16-2 | 2021, mis en ligne le 13 juillet 2021, consulté le 22 mars 2022. URL : http://journals.openedition.org/ejas/17023 ; DOI : https://doi.org/10.4000/ejas.17023
 

Book chapters
« Les voix amérindiennes de protestation et de contestation », in MC Michaud et M Guennec, Sentiments d’appartenance dans les Amériques, éditions du Cygne, 2019, 148-162.
« ‘We’re here but we’re invisible’ : Géographies et identités urbaines amérindiennes aujourd’hui”, in MC Michaud, Eliane Elmaleh et Salah Oueslati (coord.), Des faces cachées dans les Amériques, Eric Jamet éditeur, 2019, 211-222.

Conference and Workshop items
‘Zones de résurgence’ : les multiples interprétations de la souveraineté autochtone à Hawai’i », Institute of the Americas symposium, Espaces de souveraineté dans les Amériques, Université Paul Valéry, Montpellier, France, Oct. 15, 2021.
« Le système immersif d’enseignement de l’hawaiien : un exemple de tension entre l’égalité de droit et les inégalités de fait concernant les deux langues officielles d’Hawai`i». International conference "Equal rights, de facto inequalities in the Americas, multidisciplinary approaches". Université de Bretagne Occidentale, Brest, Nov. 17-20 2021.
« Ho`omau ! » : les autochtones retrouvent une voix à Hawai`i ». International conference les Iles à venir, Axe « Habiter : vies et quotidiens insulaires », Quartz de Brest, Oct. 17, 2019.

Organization of events
International conference, "Equal rights, de facto inequalities in the Americas, multidisciplinary approaches,” co-organized with Gilda Charrier (LABERS) and Edna Hernandez Gonzalez (Géoarchitecture), Université de Bretagne Occidentale, Brest, Nov. 17-20 2021.
International conference, “Indigenous Environmental Artistic Practices Responding to Pollution: Comparative Research between Oceania and the Americas,” co-organized with Géraldine Le Roux (CRBC, James Cook University Australia) and Estelle Castro-Koshy (James Cook University, Australia), Oct. 21-22, 2021.

 

 

Membres