Camille Manfredi

Camille Manfredi is Professor of Scottish literature and visual arts at the University of Brest (Western Brittany).


Research interests :

  • Scottish literatures and visual arts (20th and 21st centuries)
  • Scottish cultural nationalism
  • Intermediality, word-image-sound relationships, filmpoetry, photo and video-literature
  • Environmental studies : ecocriticism and geocriticism
  • British literatures (20th and 21st centuries)

 

Her published work includes the monographs Alasdair Gray: le faiseur d’Ecosse (Presses Universitaires de Rennes, 2012) and Nature and Space in Contemporary Scottish Writing and Art (Springer / Palgrave Macmillan, 2019), as well as the edited volumes Alasdair Gray: Ink for Worlds (Palgrave Macmillan, 2014) and Brittany-Scotland: Contacts, Transfers and Dissonances (with Michel Byrne, Centre for Breton and Celtic Research, 2017). She is the co-editor, with Marie-Odile Pittin-Hedon and Scott Hames, of Scottish Writing After Devolution: Edges of the New (Edinburgh University Press, 2022). She has co-edited two thematic issues of the online journal E-Rea: “Understanding, Acknowledging, Representing Environmental Emergency”, with Sylvie Nail (2021); and “Relating / L'Écosse en relation”, with Annie Thiec and Pierre Carboni (2022). With Marie-Odile Pittin-Hédon, Kirsten Stirling, Sorcha Dallas and Rodge Glass, she is currently co-editing the Edinburgh Companion to Alasdair Gray, to be published in 2025.


As part of the “Hands across the Sea” project with the University of the Highlands and Islands, she is working with Lindsay Blair on a thematic issue of the online journal Angles on “Re-viewing and Re-imagining Scottish Waters in word and image”, and on a collective volume entitled Aesthetics of the Edge: Intermedial Arts in Scotland and Brittany, to be published by Routledge in 2024.
Camille Manfredi holds an Habilitation à Diriger des Recherches from Aix-Marseille University (« L'OEuvre-Ecosse : reprise et invention dans les arts et la littérature en Ecosse post-dévolutionnaire », 2017), a PhD from the University of Nantes (« Recherche symbolique et reconstruction formelle dans la fiction de Janice Galloway, Alasdair Gray et Alison Louise Kennedy », 2005) and the Agrégation (2000).

 

 

Enseignement :

  • Études écossaises: Culture et société (M1 et M2), Littérature, Arts Visuels (M1)
  • Littérature britannique (L2, préparation à l’agrégation)
  • Rédaction universitaire en anglais (M2)
  • Théories esthétiques (M1 et M2)
  • Histoire des médias et culture de l’écran (M2)
  • Théories de la réception et intermédialité (M1 et M2)
  • Arts visuels britanniques et américains (L3)
  • Préparation EMSP (MEEF)


 

Responsabilités :

  • Directrice du département LLCER anglais, 2020-
  • Membre nommée de la section 11 du CNU, collège A
  • Responsable du Master 2 Recherche Arts, Lettres et Civilisations parcours Textes, Images et Langues Etrangères (ALC TILE), 2017-2018
  • Vice-présidente du département LCE Anglais, 2004-2011 et 2016-2017
  • Co-directrice du laboratoire HCTI Brest, membre élue au comité de rédaction de la revue électronique Motifs, responsable de l’axe I « Espaces » du projet scientifique 2017-2021 du laboratoire HCTI et membre élue au conseil de site HCTI Brest, 2017-2018